2024-01-26 13:54PRESSMEDDELANDE

Revolutionerande AI-teknik testas hos Nowaste Logistics

Mohamed M. vid robotlösningenMohamed M. vid robotlösningen

Nowaste Logistics från Helsingborg blir först i världen med att installera en robotlösning som kan revolutionera branschen. Cognibotics HKM 1800 har utrustats med ny mjukvara från SICS AI. Lösningen har tagits fram med stöd av Vinnova och har väckt stor uppmärksamhet på Automaticamässan 2023, där den visade upp prestanda på en helt ny nivå.

Nowaste Logistics är känt för att ligga i framkant inom lagerautomation. I företagets terminaler huserar kunder från en mängd olika branscher, från livsmedel till inredning och konfektion. Nu har maskinparken utökats med en ny version av Cognibotics HKM 1800. Det är första gången den testas i produktionsmiljö med den nya mjukvaran från SICS. Pilotprojektet har startat i en av terminalerna ute vid logistikområdet Tostarp.

Det är förstås en fjäder i hatten för oss att få vara först i världen med att skarpt testa något som har potential att revolutionera branschen. Det finns potential för både ökad hastighet och ökad kvalitet, säger Bilal Charif på Nowaste Logistics.

Orderplockning är en känd flaskhals inom lagerhantering eftersom samtida pick and place-robotar ofta stöter på begränsningar i framför allt e-handelslagrens ostrukturerade miljö, med snabba omställningar och breda produktsortiment.

Karim Nouira, VD på SICS AI, säger att vi behöver omvärdera AI så som vi känner den:

Traditionella AI-system är begränsade av mängden träningsdata de kräver, vilket snabbt blir ohållbart när man har stor artikelvariation att hantera. Därför har vi varit tvungna att i grunden utmana hur konventionell AI hanterar lärande. Resultatet är en autonom produkt med förmåga till så nära mänsklig realtidsinlärning som man kan komma, vilket har möjliggjort ett jättekliv mot automation i miljöer där det tidigare varit omöjligt. Resultatet innebär i praktiken att man omvandlar en flaskhals till konkurrensfördel för användaren.

När plockroboten från Cognibotics utrustats med mjukvaran the Digital Brain från SICS har utvecklingsarbetet varit uppmuntrande. Tester visar att kapaciteten ligger på 2 000 orderplock i timmen, en prestanda som vida överträffar befintliga teknologier. Nu är det dags att se vilken prestanda och kvalitet som går att uppnå i verkligheten genom samarbetet med Nowaste.

Samarbetet mellan Cognibotics och SICS AI är en del av ett större projekt med fokus på AI-innovation som har identifierats som ett särskilt strategiskt fokusområde av Vinnova.

Installationen hos Nowaste Logistics markerar en viktig milstolpe på vägen mot målet att rulla ut lösningen i större skala på den svenska logistikmarknaden.

SICS AI, Liza Bogatyrev, CMO +46 735 30 90 05

Nowaste Logistics, Bilal Charif, projektledare +46 735 06 08 31