2023-10-05 09:00PRESSMEDDELANDE

Nowaste och Nestlé i nytt samarbete

Nowaste Logistics och Nestlé Danmark sträcker ut armarna för ett handslag över Öresund. Om knappt ett år inleds samarbetet som innebär att Nowaste från Helsingborg sköter Nestlé Danmarks lager, lagerhantering och transport från ett av Europas mest attraktiva logistiklägen.

Nestlé är världens största mat- och dryckesföretag med över 2000 varumärken och representation i 188 länder.

Nestlé Sverige har sitt huvudkontor i Helsingborg och säljer och marknadsför en rad starka varumärken till konsument. Bland dem finns Zoégas, Nescafé, After Eight och Cheerios.

Men det är alltså Nestlé Danmark som nu kritat på kontraktet med Nowaste Logistics i Helsingborg. Avtalet omfattar hela kolonialverksamheten med kaffe, flingor, barnmat och godis med mera.

Helsingborg ingår i Greater Copenhagen och många danska företag har fått upp ögonen för fördelarna med att förlägga logistiken till Helsingborg, som blivit rankat på andra plats över Europas bästa logistiklägen, och där arbetsmarknadsregler och valutakurs talar ännu mer för en flytt. Danskarna blir vinnare när lager, lagerhantering och transport sköts från andra sidan sundet.

Att vinna förtroende hos Nestlé, världens största livsmedelsföretag, känns riktigt bra. Avtalet kommer att bana vägen för vår satsning på dagligvarubranschen där vi har stora ambitioner, säger Håkan Lindberg, Head of Business Development på Nowaste Logistics.

Nestlés verksamhet kommer att inhysas i en helt ny terminal som ska stå klar sommaren 2024. Håkan Lindberg säger att ambitionen är att bygga en anläggning som kommer att vara Nordens mest miljövänliga och högst automatiserade dagligvarulager.

Vår position i regionen är väldigt stark. Nyligen vann vi Competensumpriset som varje år går till ett företag som medvetet arbetar med att skapa en välmående och konkurrenskraftig organisation. Vår profil har uppenbart varit en viktig faktor på vår resa när vi vuxit och ständigt plockat fram vinnande lösningar för nya företag och segment.

Regine Kimmer Jörgensen, Nordic DSP & Logistics Manager på Nestlé, säger:

Med Nestlés växande fokus på digitalisering och automatisering blir samarbetet med Nowaste Logistics ett mycket intressant steg för oss. Nowaste har lång erfarenhet av automation och deras sätt att arbeta med människor och framåtlutade lösningar inom hållbarhetsområdet rimmar väldigt väl med Nestlés värderingar och framtida behov.

För mer information, vänligen kontakta;

Nowaste Logistics

Håkan Lindberg, Head of Business Development