2022-04-14 06:37BLOGGPOST

"ETT PÅSKÄGG KOMMER LASTAT!"

Men hur då och hur resonerar du när du beställer något? Vad är relevant för dig när du i slutskedet av ditt köp ska välja mellan de olika leveransalternativen? Ska du ha dina varor till ett ombud, hem, hämta i butik, ett paketskåp någonstans? Eller gör leveransens premisser att du helt enkelt beger dig till en fysisk butik i stället?

Det finns idag ett stort utbud av alternativ för leveranser som beställs på nätet. Utöver att antalet transportörer ofta är stort skiljer alternativen och kostnaden för dem sig åt. Visst, det är rimligt att en expressleverans eller en hemleverans av en soffa som kräver två chaufförer för att bära av kostar några kronor extra. Men en ”vanlig” leverans borde väl vara hem? För vad som sker just nu är ett paradigmskifte av hur konsumenten vill få sin beställning levererad i stort.

Allt fler undersökningar visar att konsumenten vill få sina varor hela vägen hem och det utan att binda sig till vare sig tidsfönster eller specifika transportörer. Denna beteendeförändring, där makten fortsätter att förflyttas till konsumenten, har bara börjat och antalet lösningar med leveransskåp i olika utföranden börjar ploppa upp likt påskägg i trädgården.

Det finns stora positiva effekter som kommer av den typen av leveranslösningar. Att konsumenten inte behöver passa tidsfönster för att matvarorna inte klarar sig utanför dörren i +25°C (eller för den delen -20°C) eller behöver oroa sig för fenomenet kallat porch pirates när paketet hängs på dörrhandtaget. När vi har möjlighet att göra leveranser oberoende av konsumentens tillgänglighet och utan att tumma på livsmedelssäkerhet, stöld o.s.v. så har vi möjlighet att kraftigt reducera transportarbetet genom både färre och mer effektiva leveransrutter.

Jag tror att leveransskåpen är här för att stanna och dessutom kommer de skapa stora möjligheter för både konsument och samhälle. Ett måste för att få full utväxling i den typen av lösningar är dock att de förblir oberoende av tid och transportör samt att de klarar tempererade varor (som trots allt är det enskilt största konsumentflödet).

Jag har inte fått mitt leveranssåp installerat än men nästa år lovar jag påskharen att det alternativet är på plats!



OM Nowaste Logistics

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag över 550 personer och driver tolv terminaler. Nowaste är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – passion, nyskapande och ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom automation, IT och personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 300 000 kvadratmeter, fördelat över de tre temperaturzonerna kylt, fryst och varmt.


KONTAKTPERSONER

Johanna Pålsson
Content Creator
Johanna Pålsson