2024-03-13 10:03PRESSMEDDELANDE

Nowaste i nytt samarbete med Coop Hemma

Nowaste Logistics öppnar ny verksamhet i Helsingborg, med ytterligare en ny kund. Det är Coops affärsområde Hemma som flyttar in i det nya lagret, som kommer att ge ett 20-tal arbetstillfällen.

Nowaste Logistics har den senaste tiden attraherat flera nya kunder. När företaget för första gången etablerar en helt ny terminal utanför kommungränsen så blir Granngården den första kunden. Den verksamheten startar upp i Jönköping till hösten. Samtidigt byggs det nya terminaler vid Logistikposition Ramlösa där bland andra Nestlé Danmark ska hysa sitt lager till sensommaren.

Nu står det också klart att Nowaste blir logistikpartner till Coop Sverige och deras affärsområde Coop Hemma. Ett 20-tal medarbetare kommer att rekryteras för att hantera verksamheten. Projektet är redan i full gång och uppstart sker under mars månad. Det nya lagret kommer att vara mycket energieffektivt med bland annat solceller på taket.

Affärsområdet Coop Hemma ansvarar för alla llanköpsvaror i Coops butiker. Det kan alltså handla om allt från stekspadar till grillar.

Nowaste Logistics har vuxit till att bli en av landets ledande aktörer inom tredjepartslogistik. I företagets terminaler huserar en mängd verksamheter, från kläder till livsmedel och heminredning.

Vi är jätteglada och stolta över det förtroende som Coop ger oss. Vi har en stark relation med Coop, som är en väletablerad aktör med mycket starkt fokus på miljö och hållbarhet. Vi har ambitionen att växa och det här samarbetet är en följd av vår starka utveckling, säger Jesper Brandin, Försäljningschef på Nowaste Logistics.

En del av attraktionskraften ligger i det geografiska läget. Helsingborg rankas som det näst bästa logistikläget i Skandinavien med sin närhet till kontinenten och med hamn, järnväg och två motorvägar. Nowaste Logistics har under året uppmärksammats för sitt sätt att jobba med egen personal (Competensumpriset) och vunnit pris för Årets logistiketablering (Intelligent Logistik).

Erik Holmberg, Affärschef för Coop Hemma, säger:

Det här samarbetet gör att vi kan öka vår service och vårt utbud till våra medlemmar över hela landet. Vi ser stora möjligheter och det är alltid stimulerande att få utvecklas tillsammans med en partner som är lösningsorienterad och där vi gemensamt hittar förbättringspotential. Att arbeta genom tredjepartslogistik för vår affär ger oss stora möjligheter att anpassa oss efter butikernas och e-handelns behov framöver.

Kontaktpersoner:

Jesper Brandin,