2023-08-31 08:06PRESSMEDDELANDE

Så fick Fatima sitt speciella sommarjobb

Fatima Essaidi hade tänkt ägna sommaren åt en företagsidé när studierna till civilingenjör gjorde paus. Men ansökningarna till olika fonder gick så där. Lätt rastlös hittade hon Nowastes vd Johan Kallin på LinkedIn och bestämde sig för att söka sommarjobb i stället. Nowaste Logistics blev nyfikna på Fatima som var nominerad av Microsoft som Årets techtjej och hade lanserat podden 20 råd innan 20. Och snart hade Nowaste fått sin första sommarjobbare på huvudkontoret.

”Vi träffades och pratade. Sen fick jag veta att jag visst skulle få ett sommarjobb, men att de inte visste riktigt vad jag skulle jobba med. Maja på HR berättade om de olika avdelningarna och jag fick säga vad jag kunde tänka mig att jobba med. Vi fastnade för hållbarhet. Jag skulle ta fram nyckeltal som skulle hjälpa företaget att mäta sina framsteg på vägen till målen. Det lät lite flummigt så jag började skriva på en hållbarhetsrapport i stället och hoppades på att KPI:erna skulle dyka upp längs vägen. Jag skrev ett utkast till en hållbarhetsrapport och två förslag till policys. Sen höll jag in en workshop om väsentlighetsanalys och hade massor med möten. Jag intervjuade säkert 70 personer i företaget. Det som var slående var hur bra Nowaste var på social hållbarhet och hur mycket företaget bryr sig om de anställda. Det är en spännande arbetsplats som växer så det knakar, där det finns oändligt med möjligheter för den som vill ta för sig. Det känns viktigt att behålla den andan när företaget växer, så att vi inte glömmer vilka vi är. När jag först skickade in min rätt så kreativa ansökan till Nowaste skrev jag att jag ville jobba som managementkonsult i framtiden. Nu kan jag också tänka mig att vara anställd och jobba med entreprenörskap, ledarskap och innovation"