2021-07-15 07:00BLOGGPOST

MEDARBETARPORTRÄTT: Junes Jaddid

Näst på tur är ingen mindre än Junes Jaddid! I detta medarbetarporträtt får vi lära känna en nybliven 40-åring som har glimten i ögat, utövar kampsport och arbetar som applikationschef i Nowaste Logistics applikationsteam, Avengers.

Junes började på Nowaste Logistics våren 2020 och innan dess arbetade han i 15 år på BRA (tidigare Malmö Aviation). När han bestämde sig för att pröva sina vingar någon annanstans föll valet på Nowaste Logistics.

Jag stod och valde mellan Nowaste och ett annat jobb, vilket gjorde att jag åkte ut till terminalen T2 som var i uppstartsprocessen. På plats träffade jag ett flertal som arbetade för fullt klockan 23 på kvällen. Det var många kollegor som annars arbetade på andra terminaler och hade andra arbetsuppgifter och roller. Men inget av det spelade ingen roll, för alla ställde upp för varandra. När jag såg det fanns det ingen tvekan – det är på Nowaste jag ville vara.

Junes började sin resa på Nowaste med att arbeta ute på terminalerna i ett halvår. På så sätt fick han komma nära verksamheterna, känna på flödet och alla funktioner.

När jag började plocka på Everfresh var jag tvungen att plocka 100% innan jag skulle vidare till de andra avdelningarna, vilket jag först trodde var ett skämt. Jag menar, jag är ju inte ung längre 😉.

Men som den tävlingsmänniskan han är plockade Junes tillslut 100%. Efter Everfresh fortsatte Junes på Coolstuff och sedan var han med i slutfasen på uppstarten av T2. Junes berättar vidare hur imponerad han är av sina medarbetare och hur välkommen han kände sig på alla avdelningar.

När jag var ute i verksamheterna passade jag på att prata med alla kollegor och ta reda på förbättringsområden som vi i teamet kunde åtgärda. Jag försöker alltid inkludera kollegor som är ute i verksamheten, och utgå från deras ögon och öron. För det är dem som känner verksamheten bäst.

Hur trivs du på Nowaste Logistics?

Riktigt bra, jag är stolt över att arbeta på Nowaste. Det är sällsynt att hitta ett så humant bolag som arbetar genuint med sin personalkultur. Här är det högt i tak och det märks att bolaget sätter sin personal i första hand. En anställd är först och främst en människa. Jag är mest fascinerad över att det finns en genuin känsla och en tilltro på sina anställda, hela vägen från ledningsgruppen.

Junes roll som Applikationschef i teamet Avengers innebär mycket delegering, planering, processer och möte med människor. Applikationsteamet arbetar med all support, information och testning av nya funktioner. Syftet med teamet är att fungera som en länk mellan IT-avdelningen och hela verksamheten. Deras främsta fokus är användaren och att underlätta för kollegornas vardag.

Teamet arbetar kontinuerligt med bolagets alla system och integrationer, samt fungerar som en stödfunktion genom support och lyssnar på verksamheten i utvecklingsärenden. Ute i verksamheten finns ett stort engagemang för att bolaget ska utvecklas och det finns ett genomgående kvalitetstänk. Junes poängterar att supporten alltid är på plats och finns tillgänglig för verksamheterna som behöver hjälp eller behöver åtgärda eventuella problem.

Vi kan ha alla system i världen, men finns inte engagemanget hos verksamheten så kommer man aldrig kunna förbättras. Vi vill gärna att medarbetare ska höra av sig med nya idéer eller olika ärenden. Det är helt prestigelöst och otroligt viktigt med den öppenheten och kommunikationen för att utvecklas.

Hur kom det sig att det blev namnet Avengers på applikationsteamet?

Mitt förslag var att vi bara skulle heta applikationsteamet. Det ansåg flera vara lite tråkigt. Sen kom Daniel med förslaget Avengers, och eftersom jag var ny kunde jag helt enkelt inte säga emot. Men sen trodde jag aldrig att det skulle gå så långt. Nu är vi Avengers och jag gillar det. Den stora frågan nu är vilken karaktär som är vem i teamet.

Junes anser att teamkänslan är det viktigaste. Det gäller att vara öppen inför varandras idéer och förslag. Att ha ett starkt teamwork över avdelningarna är nyckeln till framgång. Det innebär oftast vitt skilda infallsvinklar, men i slutändan arbetar alla tillsammans mot ett gemensamt mål: utveckla, effektivisera och förbättra för Nowaste, alla medarbetare och kunder. Det handlar om delaktighet, bygga relationer och tillslut hitta den bästa synergin mellan de olika verksamheterna.

Jag tycker det är viktigt att fånga upp dom små idéerna, tankarna och diskussionerna. Det kan vara ett litet embryo som utvecklas till en riktigt bra förändring.

Vad gillar du att göra på din fritid?

Det blir mycket träning när jag inte är på jobbet. Antingen tränar jag på gymmet på GROW eller utövar kampsport. Nästa år är målet att ta svart bälte. Utöver träningen umgås jag mycket med min familj och vänner.

Junes är en riktig människokännare och tycker det viktigaste är att få människor att må bra runt omkring honom. Han beskriver sig själv som lyhörd, kreativ och lätt att ha och göra med. Junes framtida mål är att skaffa sig en djupare förståelse för bolagets systemflora och lära sig mer om logistikbranschen i sin helhet. Han ger en stor eloge till sitt grymma team som utmanar honom till att fortsätta utvecklas och är imponerad över deras stora expertis. Tillsammans har kollegorna i Avengers en bred kompetens och erfarenhet, vilket är grunden i deras starka samarbete.

STORT TACK FÖR SAMTALET JUNES!