2021-05-25 09:56BLOGGPOST

MEDARBETARPORTRÄTT: Erla Edvardsdottir

Möt Erla EdvardsdottirErla arbetar som systemutvecklare på Nowaste Logistics och började direkt efter sin examen för drygt ett år sedanNu ska vi ta reda på lite mer om vem Erla är och hennes resa hit.

Jag har en ganska annorlunda resa inom IT. Jag flyttade till Sverige från Island för bara fem år sedan. Innan dess arbetade jag som hudterapeutmen kände att jag ville göra något annat när jag kom till Sverige.

Innan hon började studera arbetade Erla ett år på förskola för att komma in i det svenska samhället och lära sig språketEfter sin tid på förskolan var hon på en föreläsning om apputveckling och tyckte det lät väldigt spännande. Hon ansökte om en plats på utbildningen och kom in trots ingen som helst erfarenhet av branschen. Vid avklarad utbildning bestämde hon sig för att plugga vidare i två år till inom webbutveckling för att få ännu bredare kunskap.

Hur trivs du på Nowaste Logistics?

“Jag trivs väldigt bra på Nowaste för här finns det en familjekänsla. Alla känner alla på något sätt. Från dag ett har alla kollegor varit så välkomnande och det märks att alla tar hand om varandra.

Sedan start har hon fått pröva sig fram och utvecklats enormt mycket. Erlas arbetsuppgifter utförs efter "Scrum"-tänket, där hon, tillsammans med teamet jobbar i två-veckors sprintar. Där utvecklas allt från nya önskemål från verksamheten, till förvaltning och utveckling av våra egna system. De största projekten hon jobbar med är bland annat NoMan, Transport - och Pallsystemet, samt hantering av databaser, skrivare och scanrar.

“Vår största uppgift är att fortsätta utveckla våra kunders system. Det finns alltid något som behövs anpassas, bygga vidare eller förändra”.

Nowaste IT-avdelning är ett sammansvetsat team där alla kan lite om alltDet finns både en bredd och ett djup då det är några som har mer erfarenhet om vissa saker. Erla känner sig trygg med sitt team och lär sig nya saker varje dag.

“Det svåraste biten med mitt arbete är att greppa allt då det finns så många olika systemMen i mitt arbetssätt är jag nyfiken på att lära mig nya saker och det hjälper att jag är strukturerad och planerande.”

Vad gillar du att göra på din fritid?

“Jag gillar att umgås med min familj och vännerAnnars så spelar jag mycket padelJag tycker det är superkul att spela padel, för man har bara roligt, umgås och tänker inte alls på att man tränar”.

Erlas familj består av en man och två barn (9 år och 14 år). Hemma har hon alltid fullt upp då det är mycket jobb med tonåringar i huset. Förutom familjen, vännerna och padeln är Erla också aktiv i nätverket Techella som verkar för tjejer inom IT-branschenTechella är ett tillfälle för tjejer att träffa andra tjejer som arbetar med IT-relaterade yrken i Helsingborg och Halmstad.

"Techella handlar mycket om att knyta kontakter. Jag tror att många tjejer är rädda för att arbeta inom IT för en vanlig fördom är att det kräver mycket erfarenhet eller ett stort intresse för datorspel. Det handlar mer om att pröva något nytt och våga. IT är inte bara programmering, du kan arbeta mycket mer exempelvis vara projektledare eller chef. Jag tycker att det behövs mer kvinnor i branschen, för vi har ett annat helhetstänk." Läs mer om Techella här.

Vad har du för framtida mål?

“Jag vill alltid satsa högt och ta ett större kliv inom mitt yrke. Kanske bli chef någon gång. Men jag kan absolut tänka mig att fortsätta inom logistikbranschen. Det är roligt att arbeta med IT inhouse med samma teamför det resulterar att man bryr sig mer om företaget”.

IT-branschen kräver att man alltid behöver utveckla och utbilda sig. Det kommer alltid nya system och nya lösningar inom IT och logistik som gör att Nowaste måste ligga i framkant.

“Jag gillar allt som är utmanande. Jag vill alltid göra och lära mig nya saker. Det är det som tilltalar mig med denna bransch, man gör aldrig samma sak utan det är en enorm bredd”.

STORT TACK FÖR PRATSTUNDEN ERLA!

Vill ni veta mer om våra medarbetare? Läs mer på vår hemsida.

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag över 500 personer och driver tolv terminaler. Nowaste är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – passion, nyskapande och ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom automation, IT och personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000 kvadratmeter, fördelat över de tre temperaturzonerna kylt, fryst och varmt.