2024-09-13 07:33PRESSMEDDELANDE

Nestlé väljer Nowaste Logistics

Nestlé väljer Nowaste Logistics Nestlé väljer Nowaste Logistics

- flyttar all logistik för Skandinavien till Helsingborg
Världens största livsmedelsföretag har utsett Nowaste Logistics som ny logistikpartner för hela sin skandinaviska verksamhet. Nowaste Logistics får förtroendet att sköta Nestlés logistik från ett nytt, klimatsmart och automatiserat lager i Helsingborg.

Alldeles nyligen plockades de första beställningarna för Nestlé Danmark i Nowaste Logistics helt nya terminal på Logistikposition Ramlösa utanför Helsingborg. Det avtalet skrevs under redan förra hösten. Nu står det alltså klart att affären med Nestlé utvidgas till att omfatta hela den skandinaviska verksamheten för den schweiziska livsmedelsjätten.

Nestlé har ett stort antal varumärken inom bland annat barnmat, kaffe, djurfoder, frukostflingor och godis. Bland dem finns Kit kat, Zoegas, Nescafé, Purina och Friskies.

Nowaste Logistics sköter sedan länge lager och lagerhantering i en bred palett av verksamhetsområden, från heminredning till kläder, från kosmetik och bygghandel till frukt och grönt. Erfarenheten av att hantera olika typer av varor i olika former av automationslösningar är stor.

Vi känner glädje, stolthet och ödmjukhet inför uppdraget och förtroendet från världens största livsmedelsföretag, säger Håkan Lindberg, Head of Sales and Business Development på Nowaste.

Tre lager på tre olika orter blir ett i samband med att logistiken nu konsolideras till Nowaste och Helsingborg. Varuflöden i kombination med stordriften i det nya moderna lagret skapar förutsättningarna för en effektiv varuförsörjning till den skandinaviska marknaden. Läget var en av anledningarna till att vi valde Nowaste, men än viktigare var företagets framåtlutade lösningar när det kommer till teknik, automation och hållbarhet, säger

Birgitte Krenk, Nordic Head of Operations på Nestlé.

I samarbete med Helsingborgs stad utvecklar Nowaste tillsammans med Catena ett logistikcentrum på närmare 80.000m2 och som beräknas sysselsätta cirka 300 människor vid färdigställandet. Hållbarhet är fokus för området, teglet är återbrukat, toaletterna spolas med regnvatten, det blir bi- och insektshotell, utplanterade vildblommor och skog. Anställda får en rekreationspark med utegym och motionsslinga. Tak och fasader kläs med solceller. Fastigheterna blir certifierade enligt BREEAM Excellent och kommer under sin livslängd att prestera nollnetto gällande CO2 enligt NollCO2 certifiering.

Det är oerhört glädjande att Nestlé väljer att centralisera sin logistik hos Nowaste Logistics i Helsingborg. Helsingborg är Sveriges bästa logistikläge och ett viktigt logistikkluster för Skandinavien, något som bidrar med många arbetstillfällen. Vi för en ständig dialog med branschen för att förbättra och utveckla vårt erbjudande och Helsingborgs position som nav för varuflöden och logistik, säger Christian Orsing (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborg.

Avtalet med Nestlé stärker vår position som en av de ledande aktörerna i Norden och vi är stolta över att våra lösningar och vårt värderingsstyrda sätt att jobba uppskattas. Tillsammans med våra partners ska vi utveckla ännu smartare lösningar inom både system, automation och hållbarhet, säger Håkan Lindberg.

Vid frågor, vänligen kontakta;

Nowaste Logistics                                         Nestlé
Jesper Brandin, Marknadschef                    Mikael Lindgren, Kommunikationschef
+46 (0)761-15 07 12                                      +46 (0)768-79 85 13
jesper.b@nowaste.se                                    mikael.lindgren@se.nestle.com

Om Nowaste Logistics
Nowaste Logistics är en av Nordens ledande aktörer inom tredjepartslogistik, 3PL. Företaget med huvudsäte i Helsingborg bedriver verksamhet i ett tiotal terminaler och sysselsätter närmare 700 medarbetare. Nowaste har på senare tid vunnit erkännande både för sitt sätt att arbeta med personalen (Competensumpriset) och för sitt sätt att ligga i framkant när det handlar om system, automation och hållbarhet (Årets logistiketablering). Under 2024 invigs nya toppmoderna terminaler i både Helsingborg och Jönköping.