2024-09-19 11:15BLOGGPOST

Talangen på jakt efter talanger

Ermin Idrizovic fick ingen flygande start som plockare på en av våra terminaler. Han tänkte säga upp sig efter en vecka. 12 år senare håller han i Nowastes jakt på nya talanger.

Det kan finnas rå talang även i lite stökiga och struliga ungdomar. Någon på Nowaste såg den i Ermin Idrizovic. Han fick förtroende och ansvar, började känna sig hemma efter den tuffa starten. Hittade en gemenskap, ett sammanhang. Och ett driv. En dag hade han slagit plockrekordet på terminalen och bestämde sig för att skaffa en registreringsskylt som det stod 3003 på – det var så plockrekordet på en dag löd.

Ermin blev så småningom rekryteringsansvarig på Nowaste Logistics. Idag har han en utvidgad roll som utbildare, där han jobbar nära ihop med vår coach och samtalsterapeut Maria Ekvall.

Och nu är det den gamla talangen himself som ska säkra tillgången på nya.

Vi har ett koncept som vi kallar för VÄXA. Det handlar om en benhård tro på att när människor växer och utvecklas, då mår också företaget bra. Vi har alltid rekryterat mycket på potential och gett människor chansen att starta resor inom företaget, med hjälp av en mängd interna utbildningar. Vi har också alltid letat efter talanger, men nu har vi en mer omfattande talangjakt, berättar Ermin som under en längre tid farit runt på våra många olika terminaler och pratat med ledare och chefer för att hitta lämpliga namn till Talangjakten.

Det blev en lång lista med namn, och nu har tio personer valts ut till den första omgången.

Det är medarbetare som vi tror har det där lilla extra, som vi tror kan växa in i nya roller i framtiden. Andra kommer att få chansen i kommande omgångar.

Helena Karlsson, utbildningsansvarig på Nowaste Logistics, säger:

Vi jobbar med de här talangerna i förebyggande syfte. Nästa steg för dem kan vara en ny roll, tjänst eller ytterligare en förberedande utbildning. Det händer mycket i företaget. Bara den här hösten inviger vi två nya terminaler, en i Jönköping och en i Östra Ramlösa. Vi attraherar många nya kunder och behöver kunna skala upp bemanningen snabbt ibland. Då är det superviktigt att vi redan har människor på plats som kan axla de roller som ständigt skapas i ett växande företag.

Talangprogrammet omfattar fyra träffar där deltagarna får en djupare inblick i Nowaste. Mellan träffarna får deltagarna uppgifter att lösa.

Vår hälsocoach Scott Lewis kommer att träffa talangerna för att prata träning och hälsa. Ermin pratar om våra värderingar (passion, nyskapande, ansvar), om karriärvägar och utvecklingsmöjligheter, om hur mycket vi värdesätter EQ (emotionell intelligens) och CQ (kulturell intelligens, ett sätt att förstå sig på skillnader i sätt att vara, uttrycka sig och visa känslor). Patrik Johnfors ger deltagarna en djupare förståelse för tredjepartslogistik och vår affärsidé. Daniel Åkesson pratar om visioner och mål, medan Jesper Brandin målar upp en framtidsbild med de möjligheter vi ser. Talangerna kommer också att träffa människor från olika avdelningar för att få en större förståelse för den komplexa helheten i ett företag som Nowaste.

Ermin Idrizovic säger:

Vi är beroende av människor med en viss attityd och ett visst driv. Och vi är bra på att ge människor chansen. När jag började som plockare var vi många unga som i princip kom direkt från studentfesten. Idag är de verksamhetschefer, produktionsledare och lagerkontorister – nästan alla som började då har gjort spännande resor inom företaget. De flesta i ledningsgruppen har också börjat som plockare på nån av terminalerna. Det är gåshud varje gång någon växer och tar sig an uppgifter och möjligheter de inte hade kunnat tänka sig för bara ett par år sedan. Bara under 2024 har vi 31 personer som gått vidare till nya befattningar med mer ansvar.