2024-09-12 07:00BLOGGPOST

Därför är Helsingborg bäst på logistik

Helsingborgsregionen och Göteborgsområdet delar förstaplatsen när Intelligent logistik rankar Sveriges bästa logistiklägen. Helsingborgs stads affärsutvecklare Jan Magnusson har jobbat med logistikfrågor sedan 2011 och förklarar varför det är smart att placera logistiken i nordväst-Skåne.

Frågar du en mäklare om de tre viktigaste faktorerna bakom en fastighets attraktionsvärde så blir svaret ofta läget, läget och läget.

Och det geografiska läget är förstås en viktig faktor när det kommer till Helsingborgs attraktionskraft som logistikstad.

Helsingborg har alltid varit en logistikstad tack vare läget vid Öresund och närheten till kontinenten. Det var stadens konsuler som såg till att järnvägen drogs här på 1800-talet. Hamnen har varit nog så viktig. Så man kan säga att läget och förutsättningarna är vår talang – men sedan gäller det ju att förvalta talangen också. Du blir inte Skandinaviens bästa fotbollsspelare om du inte tränar hårt och målmedvetet, hur mycket talang du än har, säger Jan Magnusson.

ChatGPT plockar snabbt fram de viktigast nyckelfaktorerna med det nordvästskånska läget, du hittar dem i faktarutan efter artikeln.

Jan Magnusson säger att flöden föder flöden – och påpekar återigen att läget är superviktigt, men att det inte räcker med bara läget.

Kompetens är den enskilt viktigaste faktorn efter läget. Vi har sett en snöbollseffekt. Vi fick logistikutbildningen till Campus Helsingborg, vi har både utbildning och forskning kring logistik. De tillströmmande logistikföretagen bidrar till kompetensförsörjningen. Landskrona och Ängelholm har bidragit med stora etableringar de senaste åren. Starka lokala aktörer som Nowaste Logistics och Catena har viktiga roller. Det finns förstås ännu fler viktiga faktorer, som tillgången till arbetskraft och det samlade utbudet av logistikservice.

Man räknar med att det finns runt 1 100 företag i den stora komplexa logistikkedjan som bildar Helsingborgsregionen, och att företagen sysselsätter i runda slängar 10 000 medarbetare.

Jan Magnusson säger att kraften i det gemensamma är stark och viktig.

Vi ser att tillgången på tillkommande logistikytor kan vara en utmaning, då är det centralt att vi använder den mark vi har på ett ännu smartare sätt. Här kan Helsingborgsdeklarationen bidra. Den är en plattform där många olika aktörer gemensamt driver branschen framåt. Det är sjukt viktigt att vi ligger i framkant när det gäller teknik och automationer, att vi träffas och förstår varandra olika perspektiv och att vi hjälper varandra framåt.

Logistiken är central för hela samhället, den ger oss all typ av försörjning. Och det är en bransch som kan möjliggöra ett mer cirkulärt beteende. Vi har stort fokus på den gröna omställningen och där är Helsingborgsregionen en av de drivande krafterna.

När Intelligent logistik gör sin ranking över landets 25 bästa positioner för logistik så uppehåller man sig vid sex olika kriterier: Flöden/geografi, infrastruktur, kompetens, företagsklimat,  markförutsättningar och total logistikyta.

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag över 650 personer och driver tio terminaler. Nowaste är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – passion, nyskapande och ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom automation, IT och personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 300 000 kvadratmeter, fördelat över de tre temperaturzonerna kylt, fryst och varmt.