2022-10-05 09:00PRESSMEDDELANDE

5.11 Tactical väljer Nowaste

Den ledande och globala aktören inom taktiska yrkeskläder och personlig utrustning, 5.11 Tactical, inleder logistikpartnerskap med Nowaste Logistics. Verksamheten kommer flytta in i det nya, 16.000m2 stora lagret som Nowaste uppför i Helsingborg.

Med poliskårer, kustbevakningar, militärer, säkerhetstjänster med flera världen över, ställs det extremt höga krav på produkternas funktion, kvalitet och säkerhet vilket är 5.11´s signum. Parallellt med kraven på produkterna har även kraven på logistiken ökat. Högre krav på logistiken i kombination med att 5.11´s e-handel mot konsument växer kraftigt behövs nya lösningar som klarar kraven på flexibilitet, skalbarhet och snabbhet. Med Nowaste positionerarar sig nu 5.11 i absoluta framkant logistiskt och är förberedda för framtida tillväxt och utmaningar.

Det är oerhört glädjande att vi får möjligheten att hantera logistiken åt 5.11. Vi har funnit en partner som delar våra värderingar och där vi funnit en ömsesidig respekt för hållbarhet och kvalitet. Tillsammans kommer vi driva den logistiska utvecklingen framåt inom deras bransch, säger Johan Kallin, VD på Nowaste Logistics.

Ursprungligen kommer 5.11 Tactical från USA och grundades av bergsklättraren Royal Robbins. Bolaget fick namnet 5.11 efter bedömningssystemet för hur svår en led uppför ett berg är vilket sträckte sig till 5.10. 5.11 bedömdes som omöjligt men när Royal Robbins klarade utmaningen blev hans byxor kända som ”the 5.11 pants”.

5.11 är idag den globalt ledande aktören inom taktiska yrkeskläder och personlig utrustning har även ett brett utbud inom frilufts- och träningskläder. För EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) marknaderna ansvarar dotterbolaget i Malmö, 5.11 International AB. Verksamheten i EMEA startades 2003 av Einar och Karin Cronstedt och Malmöbolaget har idag ett femtiotal anställda.

Vi står i ett skede där vi växer kraftigt inom både vårt kärnsegment vilket är de taktiska yrkeskläderna och personliga utrustningen samtidigt som efterfrågan från konsument ökat närmast explosionsartat och sortimentet breddas. När vi ser till det och vilka krav som ställs på oss från myndigheter, återförsäljare och konsumenter som är beroende av att vi levererar så är vi nu väldigt trygga med att vi hittat en samarbetspartner som Nowaste, säger Einar Cronstedt, VD på 5.11 International.

Projektet med flytt och uppstart kommer ske under våren 2023. Lösningen är semi-automatisk för att klara de olika flödena som skiljer sig samt hantering av mer otympliga produkter som större väskor och ryggsäckar med mera.

För mer information, vänligen kontakta;

Einar Cronstedt, VD

5.11 International AB