2020-11-26 13:09BLOGGPOST

“Så himla speciell är inte e-handelslogistiken”

Det har snackats i månader och år om Amazons etablering i Sverige, och visst kan man få vara lite imponerad över sortimentsbredden och den globala dominansen, men jag kan också bli smått irriterad över den enorma uppmärksamheten. Det är bland annat ett himla tjat om unika leveranslöften och det snacket gäller för en hel bransch. Det talas om speciella förutsättningar och unika lösningar som om nån hade gått och uppfunnit hjulet. Men vi är flera aktörer i Sverige som känner att det är business as usual och intet nytt under solen. I synnerhet är det svårt att delta i Halleluja-rörelsen kring Amazons logistik om man som vi är vana vid att förse svenskarna med ägg och dill till påsk.

En av våra kunder har påsken som sin stora grej; ungefär som en del segment inom e-handeln nu har Black Weekend som årets stora topp. Den här enda leverantören skickade lagom till skärtorsdag förra året ut över 800 000 kilo frukt och grönt till sina butiker, under en enda dag! Det är ungefär vad 500 Tesla Model 3 väger. Eller drygt 160 fullvuxna asiatiska elefanthannar, om nån har lättare att relatera till den siffran. Det krävs några ekipage som kan ta 26 000 kilo åt gången. Upp till 60 om dagen när det är som mest hektiskt. Bäst, sett över påsken, säljer förresten potatis, bananer, dill och jordgubbar om någon undrar.

Men det är ju inte bara volymerna. Det är kvalitetskraven också. Hanterar du livsmedel så lever du i helt andra världar än om du ska skeppa iväg en tröja eller en bok. Det krävs en obruten kylkedja i flera led. Matvaror är känsliga för många olika sorters påverkan. Och färskvaror måste vara framme inom max ett dygn, annars blir slutkunden – du och jag – inte nöjd. Dessutom kan det se väldigt olika ut från vecka till vecka. Vi kan inte helt förutse vad nya säsonger och trender kommer att innebära för logistiken. Men vi löser det.

Pandemin innebar en rejäl skjuts för digitaliseringen. Polarn O. Pyret kunde se butikerna tappa medan online tog sjumilakliv. Sedan kom butikerna tillbaka lite medan online gick fortsatt starkt. Men är man van att jobba med automation och stora fluxuationer så gick corona-omställningarna smidigt och snabbt. Men återigen handlade det ju inte om något digitaliserat trollspö. Jag kan känna att det är dags att sluta prata om e-handeln som så himla speciell och unik, en bransch som lever med sina helt egna förutsättningar – när det handlar om samma sak som det alltid gjort för alla i alla tider i alla branscher: hårt arbete, smarta lösningar, effektivitet och bra kvalitet.

God Black Week på er!

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag över 500 personer och driver flertalet terminaler. Nowaste är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – passion, nyskapande och ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom automation, IT och personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000 kvadratmeter, fördelat över samtliga temperaturzoner.