2020-04-03 07:13PRESSMEDDELANDE

Få dina matvaror levererade innan du kommit hem

Genom tjänsten E-drop® kan privatpersoner nu för första gången beställa livsmedel på nätet från valfri e-handlare och få dem levererade hem till sitt kylda leveransskåp utanför dörren. Där förvaras de säkert tills det passar kunden att bära in dem.

– Under 2019 har vi gått hela vägen från prototyputveckling till att testa skåpet och IT-tjänsten hos ett antal familjer. Vi är stolta över att nu kunna erbjuda en helt unik tjänst som kommer hjälpa många familjer med vardagspusslet, säger Jesper Brandin, försäljning och marknad E-drop.

Det unika med E-drop är att tjänsten gör det möjligt att få obevakade hemleveranser från vilken leverantör som helst, med obruten kylkedja. Matkassarna levereras enkelt till det kylda leveransskåpet som öppnas med ett uppkopplat låssystem, vilket gör att kunden kan ägna sin tid åt annat än att passa leveranser. Leveransskåpet byggs av svenska kylskåpsexperter och är anpassat för de nordiska förhållandena och säkerställer korrekt kyltemperatur både sommar- och vintertid.

– Vi är bara i inledningen av en samhällsutveckling där Sveriges hushåll kommer vilja ha sina livsmedel hemlevererade. Att ta fram lösningar som säkerställer hållbar livsmedelshantering och effektiv vardagslogistik, vinner inte bara familjen på utan även samhället, säger Susanne Hjorthagen, ansvarig för E-drop.

Användartester som gjorts under andra halvåret 2019 i samarbete med forskare på Lunds universitet, har visat att såväl skåpet som den molnbaserade digitala tjänsten fungerar väl och har inneburit stor tidsbesparing hos de tio testfamiljerna.

– Från början var vi osäkra på hur mycket vi skulle använda E-drop, men efter att våra matvaror väntat i skåpet när vi kom hem under ett par veckor, var vi helsålda. Nu har vi haft tjänsten i drygt ett halvår och vill inte vara utan den, säger Charlotte Persson, från en av testfamiljerna.

Tjänsten hanteras genom en app i telefonen där beställaren hela tiden har kontroll över sitt skåp och till exempel kan aktivera kylan eller öppna skåpet på distans. Det går också att använda skåpet utan kyla och därmed får mottagaren även ett säkert sätt att ta emot andra leveranser än mat. Leverantören öppnar enkelt dörren genom att skanna leveransens streckkod och kan placera upp till fyra matkassar i skåpet som också har ett separat frysfack.

Efter sommaren levereras de första skåpen till kunder runt om i Sverige och vi låter dem därmed ta klivet in morgondagens sätt att ta emot hemleveranser.

E-drop AB är ett dotterbolag till Helsingborgsbaserade logistik- och IT-företaget Nowaste Logistics AB.

Kontakt:
Jesper Brandin, 076-1150712, jesper.b@nowaste.se
Susanne Hjorthagen, 070-2196992, susanne.h@nowaste.se
www.e-drop.se

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.