2022-11-15 09:01BLOGGPOST

Möjligheternas tid är här!

Jesper B. i samtal på GROWJesper B. i samtal på GROW

Blev ditt företag fat and happy under högkonjunkturen? När omsättningen minskar och tillväxten avtar, då kan logistik i världsklass göra hela skillnaden. Vi bad Nowastes försäljningschef Jesper Brandin lägga ut texten:

”När allt rullar på är inte logistiken det som är etta på priolistan hos många företag. Annat kommer före när tillväxten pekar rakt upp: ökad kapacitet, tillgång till material och produkter, kundservice och så vidare. Logistiken finns där ändå, och fungerar. Och pengarna rullar in. Men när vinden vänder händer det grejer. Det behövs inte fler rekryteringar, inte ökad kapacitet, man behöver inte jaga produkter i samma utsträckning. Den som prioriterar logistiken i det här läget inser hur mycket det finns att vinna.

Lagret på 20.000m2 kanske bara behöver vara på 15.000? Är produktiviteten på lagret rätt och är processerna rätt utformade? Många fokuserar på att släcka bränder och riskerar då att missa potentiella förbättringar. Elförbrukningen går ned med ett anpassat lager. Vi har supermoderna och klimatsmarta logistikfastigheter. Du vinner en bättre kvalitet på leveranserna med högre servicegrad till kunden till en lägre kostnad. Du får nöjdare kunder och ökad konkurrenskraft. Det är knappast bara tekniken och systemen som är poängen, vi har också alltid bara egen anställd personal i världsklass. Vi kan agera blixtsnabbt flexibelt när förutsättningarna ändras igen. Många känner en oro nu i osäkra tider, men för den som vill fokusera på logistiken så är det faktiskt som så att möjligheternas tid är här!”.

Sofhie Mandusson
Kommunikationsansvarig