2018-04-13 14:30PRESSMEDDELANDE

Nowaste lanserar E-Drop: lösningen på last mile

null

Trött på att vänta hemma på leveransen av matvaror eller stå i kö hos ombudet? E-Drop är en leveranslösning för obevakade och oberoende leveranser. Det kan vara kylvaror, kläder, läkemedel, etc. som ska till din bostad, sommarstuga, jobb eller var du än vill. Och det bästa av allt – du behöver inte vara där! Är du hund eller kattägare? Då slipper du även risken med att dessa familjemedlemmar springer ut när ni inte är där eftersom ni inte behöver släppa in någon i ert hem.

Nowaste Logistics lanserar nu E-Drop - en leveranslösning som består av två delar. En mjukvarudel och en hårdvarudel. Hårdvaran kan förenklat beskrivas som en brevlåda 2.0. En smart brevlåda som är isolerad med inbyggd kyld och varm förvaring samt brev- och tidningsfack. Den är inbrottssäker och skyddar varorna från väder och vind. På mässan presenteras en fullt fungerande prototyp av boxen.

Genom att den är uppkopplad mot det mobila nätet sker en trådlös kommunikation med mjukvaran för E-Drop. Denna mjukvara är fri att använda för alla. Privatpersoner, transportörer, e-handelsföretag m.fl. som antingen önskar få obevakade leveranser eller erbjuda sådana. Genom att erbjuda detta som leveransalternativ möjliggör e-handlaren inte bara en obevakad hemleverans med valfri transportör utan även stora besparingar i distributionsledet. Leveranserna kan ske när som helst på dygnet och således blir det möjligt att planera och ruttoptimera leveransscheman och bommade körningar blir ett minne blott.

Applikationen som binder samman handlare, konsumenter och transportörer är en applikation baserad på Microsoft Windows IoT (läs även Microsoft miljard investerar i IoT) och den mobila applikationen är utvecklad med Microsoft Xamarin Forms. Båda är i sin tur uppkopplade mot molnlösningen Microsoft Azure.

När konsumenten har laddat ned appen för iOS eller Android, som kommer vara kostnadsfri, är det bara att registrera sig och boxens id. Därefter går det att beställa på nätet och få varorna hem från alla handlare. SCCS-koden som genereras och som idag är standard knyts ihop med boxens id och scannas av boxen vid leverans. Boxen låses då upp och varorna kan levereras, då skickas även en notis till mottagaren. Det finns initialt fyra säkerhetsnivåer att välja på för att boxen skall låsas upp. Exempelvis att enbart SCCS-koden scannas alternativt att både SCCS-koden och chaufförens körkort skall scannas.

På detta sätt blir det mycket enklare att beställa hem matvarorna som vi idag behöver vara hemma och vänta på. Vi slipper även stå i kö hos ombuden för att hämta ut en vara returnera en vara vi inte vill ha. E-Drop är nämligen även utrustat för att hantera returflödena. Har du fått hem en vara som du inte vill ha möjliggör E-Drop det för dig att registrera retursändningen och sedan lägga varorna i boxen.

I appen ges användaren all information och funktionalitet som önskas. Historik, översikt, notiser, spårning, gästaccess och flera personer i hushållet kan beställa mot samma box samma dag, etc. Med gästaccess möjliggörs exempelvis även leveranser från eller av andra privatpersoner genom någon av de internetbaserade sälj- och köptjänster samt leveranstjänster som finns idag.

Lösningen är utformat för att användas av såväl villor som flerbostadshus.

Nowaste söker nu närmast samarbetspartners för att installera E-Drop i ett antal bostadsområden runt om i Sverige.

För mer information vänligen kontakta Bo Hallam.

Mail: bo.h@edrop.se

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 150 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.

Sofhie Mandusson
Kommunikationsansvarig