2018-02-08 14:00PRESSMEDDELANDE

Nowaste konsoliderar Trademax's befintliga varuflöden samt Furniturebox verksamhet

null

Det expansiva och snabbväxande e-handelsföretaget Trademax och logistikföretaget Nowaste Logistics fördjupar sitt logistiksamarbete. Sedan Trademax och Nowaste inledde sitt samarbete hösten 2015 har Trademax utvecklats till att idag vara Nordens ledande möbel- och inredningsbutik på nätet. Bolagets starka tillväxt beror dels genom organisk tillväxt men även förvärv. Det senaste av raden förvärv var konkurrenten Furniturebox AB med säte i Lammhult. Trademax är en del av börsnoterade Bygghemma Group First AB.

Till hösten står det nya 30 400m2 stora lagret klart på Tostarp industriområde utmed E4:an/E6:an öster om Helsingborg. Syftet är att rationalisera och konsolidera varuflödena för Trademax och på samma gång starta upp lagerhanteringen för Furniturebox. Furniturebox har sedan starten haft sin logistik i egen regi i Lammhult men synergieffekterna av att kunna sy ihop en logistiklösning för de bägge syskonbolagen i Helsingborg är stora.

• Trademax har sedan starten utmanat oss som logistikpartner. De ställer stora krav på oss gällande skalbarhet och precision. Att vi nu även får förtroendet att hantera logistiken för syskonbolaget Furniturebox är fantastiskt roligt, säger Christian Hallberg, vice VD Nowaste Logistics.
  • I Nowaste har vi funnit en logistikpartner som ser värdet av att samarbete och utveckling. Våra kunder ställer stora krav och har höga förväntningar på oss och det är därför viktigt att vi har en partner som förstår, säger Christian Eriksson, VD Trademax.

Trademax och Furniturebox omsatte tillsammans 2017 cirka 1,5 miljarder och med tanke på att det är möbler så innebär det stora volymer som skall hanteras. Redan i oktober ifjol installerades Nowaste´s lagerhanteringssystem i på Furniturebox´s lager och under tredje kvartalet i år kommer lagerflytten ske.

• Att få fortsatt och ökat förtroende av Trademax är väldigt roligt. Att arbeta med ett företag som Trademax är väldigt utvecklande eftersom de driver på sin egen utveckling och är otroligt engagerade för såväl företaget som sina kunder, avslutar Christian Hallberg.

Hanteringen på lagret rationaliseras och Nowaste avser att implementera flera nya hanteringssätt i syfte at effektivisera de interna lagerprocessena. Nowaste och Trademax har möjlighet att bygga ut lagret med ytterligare 20 000m2 på sikt. Byggnaden miljöklassas och certifieras genom Green building.

Andra varumärke som sedan tidigare ingår i Trademax är bland andra Chilli och Kodin1.

För mer information, kontakta Christian Hallberg;

Mail: christian.h@nowaste.se

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 150 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.

Sofhie Mandusson
Kommunikationsansvarig