2015-09-23 14:30NYHETER

Nowaste och Cloetta ingår logistiksamarbete

BAKGRUND

Cloetta är en av de marknadsledande aktörerna på den nordiska konfektyrmarknaden med ett brett produktsortiment inom choklad, godis, nötter med mera. Bland de mer kända varumärkena återfinns bland annat Cloetta, Kexchoklad, Ahlgrens Bilar, Center, Polly, Nutisal, Bridge, Gott & Blandat, Leaf, TOY, Läkerol, Juleskum, Malaco med flera. Totalt producerar Cloetta cirka 100 000 ton godis per år. Cloetta har cirka 2 500 och verkar i 14 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och i Norden omsätter företaget drygt 5 300 miljoner kronor.

Nowaste Logistics AB arbetar huvudsakligen med 3PL-lösningar för intensiv logistik. Stor del av Nowaste’s verksamhet är inom segmentet färskvaror, för vilket Nowaste strävar efter att leda utvecklingen. Nowaste är ett IT- och teknikintensivt logistikföretag som grundades 2008. Idag har Nowaste ca 400 anställda och är en del av Total Produce plc, som är Europas ledande frukt och grönsakskoncern.

SAMARBETET

Med målsättningen om att effektivisera varuförsörjningen ingår Cloetta och Nowaste ett distributionssamarbete inom segmentet Pick’n Mix (lösgodis). I samarbetet ingår omrangering på Nowaste’s frukt och grönt terminal samt samlastning med befintliga varuflöden mot initialt Coop, Bergendahlsgruppen och ÖoB. Ett samarbete som faller väl in i Nowaste’s ambitioner om att genom synergier med befintliga flöden skapa mervärde och ökad effektivitet i sina partners försörjningskedjor.

UPPSTART

Projektet kommer inledas under början av hösten och efter årsskiftet 2015-2016 trappas upp successivt.

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.

Sofhie Mandusson
Kommunikationsansvarig