2017-03-01 14:20NYHETER

Instegsjobb hos Nowaste

I våras kontaktade vi Arbetsförmedlingen för att diskutera ett samarbete. Samarbetet handlar om att hjälpa nyanlända att integreras i samhället genom arbete och att vi som växande företag är i ständigt behov av mer arbetskraft. Denna form av samarbete ger en win-win situation för alla parter! Resultatet blev ett projekt som vi vill kalla ”Instegsjobb Nowaste”. Projektet innebär att kandidaterna börjar med en praktik, tillsammans med en handledare, som kan övergå i någon anställningsform efter praktikens slut.

Onsdagen den 8 februari genomförde vi en första informationsträff om vår verksamhet för inbjudna arbetssökande på Arbetsförmedlingen i Helsingborg. Därefter intervjuade vi intresserade personer. Initialt rör de första praktikplatserna tjänster inom lager på någon av våra terminaler i Helsingborg.

• Det här var en jättebra träff. Arbetsförmedlingen har gjort ett bra arbete med att få ut information om träffen och intresset och engagemanget från de som var här för att träffa oss har varit över förväntan, säger Helena Nilsson från Nowaste´s HR avdelning.

Nowaste´s utsända möttes av stort engagemang av de som var på plats för att lyssna och eventuellt ta chansen. Totalt hade ett 30-tal personer slagit sig ned bland de uppradade stolarna och även en del spontana intressenter dök upp som självklart fick samma möjlighet.Kandidaterna fick även träffa sina blivande handledare på plats och en första anställningsintervju gjordes.

• Vi ser fram emot projektet och möjligheten att hjälpa till med integrationen i samhället och att finna fler kollegor och framtida medarbetare, avslutar Helena Nilsson.

Vid frågor kontakta Helena Nilsson,

HR Nowaste Logistics AB

Nowaste Logistics är ett av de ledande logistikföretagen i Norden och sysselsätter idag närmare 500 personer. Vi är ett värderingsstyrt företag som strävar efter att vara ledande inom segmenteten för FMGC, tekniska lösningar och e-handelslogistik. Genom kombinationen av våra värderingar – Passion, Nyskapande och Ansvar – tillsammans med våra kärnkompetenser inom Automation, IT och Personal ska vi öka våra uppdragsgivares konkurrenskraft och förutsättningar för att utvecklas. Totalt disponerar vi en lager- och terminalyta om 160 000m2 fördelat över de tre temperaturzonerna kyl, frys och varmt.

Sofhie Mandusson
Kommunikationsansvarig