2021-11-16 09:00BLOGGPOST

MEDARBETARPORTRÄTT: Christian Ardlid

Nu har det blivit dags för ett medarbetarporträtt på Christian Ardlid, en kille med passion för service och som gjort en lite annorlunda resa i koncernen. Idag hittar ni honom på transportavdelningen där han arbetar som service- och supportkoordinator med telefonen som sitt starkaste vapen.

Christian är född och uppvuxen i Helsingborg och började arbeta inom frukt- och grönt direkt efter studenten. Efter några år av hårt jobb och resande kom dagen då han började utbilda sig till IT-tekniker. Väl ute i arbetslivet fastnade han dock mer för säljbiten och då blev det naturliga valet att arbeta som säljare inom frukt- och grönt.

Jag insåg att om det var något jag var väldigt, väldigt bra på då var det frukt och grönt och att bygga pallar. Att dessutom arbeta med något där jag hela tiden lär mig nya saker är en stor bonus.

Christan började inom koncernen som säljare på Everfresh, vilket har gett honom en bred erfarenhet inom försäljning och frukt- och gröntmarknaden. I sin roll på Everfresh har han lärt sig att utgå från kundens behov, hålla en hög servicegrad och skapa mervärde. Redan när Christian började på Everfresh visade han ett stort intresse för logistik och tyckte att logistikbranschen hade en enorm bredd. För två år sedan blev han kontaktad av Nowaste Logistics och resten är historia. Idag är han en given del av teamet som arbetar med transport.

Jag har haft en stor nytta av mitt tidigare yrke som säljare. Det handlar i grund och botten om att erbjuda våra kunder de bästa alternativen. I teamet arbetar vi gemensamt för att förbättra och förenkla flödena.

Hur trivs du på Nowaste?

Jag tycker mitt jobb är fantastiskt kul. Jag kan fortfarande tänka som jag gjorde första veckan - Oj, vad mycket det är att lära sig. För det händer alltid nya grejer som gör att jag utvecklats något enormt mycket.

På transportavdelningen är ingen dag den andra lik. Teamet arbetar med allt från att anpassa transportlösningar och hjälpa kunder till strategisk ruttplanering för att optimera leveranser och trafikledning. När man arbetar med logistik och transport behöver man vara förberedd på det mesta. Christian lever efter mottot ”Vi löser det” för vad det än handlar om, så löser det sig alltid.

Jag skulle beskriva det som rock-and-roll, då det är så många olika scenarier som man står inför. Men vi har ett extremt kompetent team som kompletterar varandra och hjälps åt att se till att alla våra kunder och deras kunder har det bra.

Christian arbetar ständigt med att försöka sprida förståelse och information hur det fungerar inom transport. Flödet kan påverkas på olika sätt vilket är mer komplicerat än det ser ut, men tillsammans löser teamet alltid behovet, problemet eller det den personen behöver hjälp med.

Hur är du som person?

Jag tror folk i min omgivning skulle beskriva mig som en väldigt snäll, rolig och trygg person. Att jag är någon man kan lita på och har en lugnande effekt på människor. Jag vill alltid vara den personen man ringer när man behöver hjälp.

Christian tycker det är väldigt intressant med människor och att samtala. Som person är han nyfiken och tycker om att upptäcka och lära sig nya saker. Han anser att Nowaste är en arbetsplats som bryr sig om sina anställda och där det finns utrymme till att ställa ”dumma” frågor för att lära sig mer.

När man arbetar på ett företag där man utvecklas hela tiden så känns det helt rätt. Jag skulle rekommendera Nowaste som arbetsplats för att det finns otroligt mycket möjligheter. Att jag har väldigt trevliga kollegor är ju bara en bonus. Jag kommer inte lämna logistikbranschen i första taget, så som det känns nu. För det här är hemma. Det är så enormt spännande och det finns hela tiden så många nya grejer att lära sig.

Vad gör du när du inte är på Nowaste?

Jag är en fantastisk familjefar och umgås mycket med min familj, men jag har också ett starkt intresse för matlagning, basket, spela gitarr, hemmafix och givetvis resa i den mån det går.

Christian bor tillsammans med sin sambo och son i Gantofta. Där trivs familjen fantastiskt bra och är i gång med att renovera deras hus. Christian har mycket på gång och tycker om att påbörja projekt hemma, men är desto sämre på att avsluta projekten då det alltid finns något att pyssla med.

STORT TACK FÖR SAMTALET CHRISTIAN!